Notebookcheck Logo

Recension av webbkameran Dell Pro 2K WB5023 - Zoom- och Teams-certifierad webbkamera med HDR och AI Auto Framing

Den nya Dell Pro 2K-webbkameran är full av funktioner och ger exceptionell bildkvalitet. AI Auto Framing, HDR, 3D-brusreducering och många andra tekniker gör att USB-kameran kan leverera en hög prestandanivå samtidigt som den är relativt kompakt.

Dells senaste webbkamera har många pixlar och funktioner. Tack vare sin 2K-upplösning och den exceptionella processorkraften i en liten cylinder imponerar webbkameran först och främst med sin bildkvalitet och kan ge fantastiska resultat även i svaga ljusförhållanden eller svåra ljusförhållanden. Webbkameran uppnår detta med hjälp av en Sony STARVIS-bildsensor parat med ett snabbt ƒ2.0-objektiv. Det finns ett magnetiskt linsskydd för att skydda linsen och ditt privatliv. Det kan också fästas på baksidan av webbkameran när enheten används

Utformningen av denna USB-kamera är mycket lik Dell Ultrasharp Webcam. Till skillnad från Ultrasharp har den nya 2K-kameran dock en inbyggd mikrofon.

Tekniska specifikationer

[1] 44 mm (1,73") [2] 92 mm (3,62") [3] universell monteringsklämma ≈ 50 mm (1,97")

Dell Pro 2K Webcam WB5023 har en maximal upplösning på 2 560 × 1 440 vid 30 Hz. Det finns många sofistikerade tekniska funktioner som hjälper kameran att producera tydliga och brusfria bilder. Men för att använda kameran fullt ut behöver du Dell Peripheral Manager, som finns tillgänglig för både macOS och Windows. Tyvärr innebär detta att Linuxanvändare endast kan använda sig av kamerans grundläggande funktioner.

Design och hölje - Inte liten, men ändå ganska bärbar

Dell Pro 2K är relativt stor för att vara en webbkamera, men har en utmärkt bildkvalitet. USB-kameran är formad som en grå cylinder och ser ganska diskret ut. Dell har sett till att webbkameran lätt kan förvaras. När du inte längre använder kameran är det bara att fälla upp monteringsklämman, linda kabeln runt kameran och fästa den med kabelklämman. Det finns också ett magnetiskt linsskydd som du kan sätta på linsen för att skydda den. Vi tycker dock att magneten kunde vara något starkare eftersom skyddet kanske inte stannar kvar på linsen i vissa situationer. Under vår testning föll linsskyddet oväntat av medan vi bar webbkameran i en ryggsäck. Locket kan fästas på baksidan av enheten när kameran används.

Webbkameran kan enkelt monteras på olika enheter med hjälp av det integrerade monteringsclipset och sitter stadigt för det mesta. Vi märkte dock att det finns en gräns för hur bra monteringslösningen fungerar på vissa bärbara datorer och skärmar. På bärbara datorer med en fasad kant runt skärmen kan monteringsklämman vara något vinglig. Dessutom är det också svårt att montera kameran på tjockare skärmar. Om en bildskärm är mer än 4 cm tjock kommer du knappast att kunna justera kamerans vinkel.

Bild- och videokvalitet - Bra bild, acceptabelt ljud

Dell 2K-webbkameran kan producera bilder med upplösningar på upp till 2 560 × 1 440. Du är dock begränsad till Full HD-upplösning när du spelar in videor vid 60 Hz - dataöverföringshastigheten för USB 2.0 klarar helt enkelt inte av mer. Med det sagt är sensorns upplösning inte den enda faktor som påverkar bildkvaliteten; kameralinsen bör också erbjuda en matchande kvalitetsnivå. Webbkamerans vidvinkelobjektiv verkar uppfylla detta kriterium. Vi observerade ingen betydande fisheye-effekt eller kromatisk aberration.

Med tillräckligt med omgivande ljus levererar Dell Pro 2K Webcam knivskarpa bilder med hög detaljrikedom. Färgerna verkar naturliga och funktioner som automatisk vitbalans och HDR fungerar utan problem. Vi önskar bara att autofokusen kunde vara något snabbare.

Tack vare HDR klarar Dells webbkamera av svåra ljusförhållanden på ett bra sätt. Den har till exempel knappast några problem när motivet står framför ett ljust fönster. Dell Pro 2K kan även användas som dokument- eller makrokamera. Dess skarpa kontrast och höga upplösning gör att bilder av fotograferade dokument är mycket läsbara.

Kameran kan fortfarande leverera bra bilder i ett helt mörkt rum. Ljuset från den bärbara datorns skärm är tillräckligt för Dells webbkamera.

Kamerans ljudkvalitet är inte särskilt bra. Även om personen i andra änden borde kunna förstå dig klart och tydligt låter den lilla mikrofonen riktigt tunn. Med det sagt är den nya Pro 2K-webbkameran åtminstone utrustad med en mikrofon, till skillnad från Dell Ultrasharp-webbkameran.

Testkort för kameran
Testkort för kameran
Dokument
Tagna utan HDR
Taget med HDR

Alternativ för bildförbättring - Dell Peripheral Manager

Dell Peripheral Manager - kamerakontroll
Dell Peripheral Manager - färg och bild
Dell Peripheral Manager - färg och bild

Dell Peripheral Manager låser upp många bildförbättringsalternativ och andra funktioner i Dell webbkameran, inklusive vitbalans, HDR och AI Auto Framing. Det verkar som om dessa inställningar sparas i kameran, eftersom de förblir aktiverade även när Dell Peripheral Manager inte körs.

Under vår testning blev vi dock inte direkt överväldigade av några av bildalternativen. Till exempel fungerar AI Auto Framing men är ganska långsam. Du kan inte riktigt röra dig så mycket om du vill hålla dig i mitten av bilden. Det är några sekunders fördröjning mellan när motivet rör sig och kameran justerar inramningen.

HDR-inspelningen ger betydande fördelar under många ljussituationer som kan överväldiga andra webbkameror. Ljuskällor i bakgrunden gör inte längre att hela bilden blir överexponerad, vilket ger en betydligt bättre presentation av motiv. På samma sätt blir mörka objekt i bakgrunden mycket mer igenkännbara mot ljuset. HDR-funktionen slutar bara att fungera bra vid extremt dålig belysning. När detta inträffar uppstår irriterande spökbilder vid kontrastrika kanter när något rör sig i bilden

Webbkamerans firmware uppdaterades två gånger under den tid vi ägnade åt att granska den. Med firmware 0.0.2.9 har oskärpan i bilderna minskat avsevärt. Vi kan inte längre hitta några situationer där ghosting är så tydligt som i exemplet nedan.

Tagna utan HDR
Tagna utan HDR
Taget med HDR
Taget med HDR
Fotograferad med HDR - exempel på ghosting-effekter

Strömförbrukning - Överensstämmer med USB-specifikationerna

Eftersom kameran ansluts via USB 2.0 bör den också uppfylla de specifikationer som anges i standarden. Ett av kraven är att enheterna inte får dra mer än 0,5 A ström. Vid en nominell spänning på 5,0 V innebär detta en maximal strömförbrukning på 2,5 watt.

Vid tomgång kräver Dell Pro 2K Webcam 0,7 watt vid en USB-spänning på 5 V. Vi fann att dess strömförbrukning varierade drastiskt beroende på vilka kamerafunktioner som var aktiverade och vilken upplösning och bildfrekvens som valdes. Under våra tester förbrukade kameran mest ström när den spelade in Full HD-videor med HDR aktiverat (2,1 watt). Däremot förbrukade den minst ström när den tog HD-videor i 30 Hz med HDR inaktiverat (1,7 watt). Detta tyder på att Dell Pro 2K Webcam arbetar inom den maximala effektutgången för USB 2.0.

Omdöme - Inte bara en kamera för bra ljusförhållanden

Dell Pro 2K Webcam WB5023 tillhandahålls vänligen av Dell

Många webbkameror kan ge högkvalitativa bilder i rätt belysning. Men Dell Pro 2K Webcam WB5023 kan hantera mycket ogynnsamma ljusförhållanden och leverera bilder som är mer än bara tjänliga. Faktum är att det knappast finns någon belysningssituation som USB-webbkameran inte klarar av. Kamerans bildkvalitet imponerade på oss direkt. Webbkameran fungerar korrekt även utan Dell Peripheral Manager, vilket gör den till en riktig plug-and-play-enhet.

Under goda ljusförhållanden ger Dell Pro 2K-webbkameran knivskarpa bilder med hög kontrast och bra färgåtergivning. Inte nog med det, foto- och videokvaliteten är mer än tillräcklig även i svagt ljus.

Förutom att kameran har en fantastisk bildkvalitet är den ganska funktionell. Även om det integrerade monteringsclipset har sina begränsningar kan det i allmänhet hålla kameran stadigt på plats på många olika skärmar och bärbara datorer. Det finns också ett gängat hål om du vill montera webbkameran ännu säkrare. På det hela taget är Dell Pro 2K en utmärkt webbkamera med praktiska funktioner och exceptionell bildkvalitet.

Pris och tillgänglighet

Vid tidpunkten för publiceringen av denna recension finns Dell Pro 2K Webcam WB5023 för cirka 130 euro (110 USD) på Dells webbshop.